http://papaterhebat.blogspot.com

Tuesday, January 18, 2011

Cara Penjagaan Tokek @ Gecko

Jual beli tokek dan penjagaan. 
      Salah satunya masalah yang lazim adalah berat badan tokek yang menyusut ketika sampai di timbangan. Hal itu disebabkan karena si tokek stress semasa di tangkap atau terpicit dengan tangan. Stress boleh membuat tokek terkena DieMania .. hehe ..
Hal inilah yang selalu mewujudkan perdebatan antara pembeli dan penjual. Ini adalah disebabkan penjual@tokekman merasa yakin dengan berat tokek semasa menimbangnya dirumah, tapi berubah dengan drastik apabila ditimbang semula dengan penimbang si pembeli.
Hal yang patut di perhatikan semasa dan setelah menangkap tokek :

    * -Jangan menangkap tokek dengan tangan seperti kita menangkap kucing atau ayam , karena bila badan tokek terpicit, dan bakal stress dan seterusnya susut berat badannya.Perlu diingatkan, Tokek adalah spesis CICAK yang memutuskan ekornya apabila panik.Kalau ekor dah hilang berat pun kurang la.Benda tu mana boleh jual asing2.
    * -Simpan Tokek di dalam kawasan yang berudara tetapi gelap, berikan makanan, seperti udang kering, cengkerik, lipas atau lainnya. Tidak di sarankan memberi tokek sepiring pizza, makaroni, ayam kfc... di khuatiri tokek itu akan menjadi manja.Rokok pun tak boleh bagi.Terutama sekali rokok GUdang Garam.. =P
    * -Biarkan tokek beradaptasi dengan sangkar / kandang barunya. Tidak perlu melengkapi kandang tokek dengan home theater , tv widescreen, atau playstation.
    * Jangan menggoncang sangkar / kandang tokek, apalagi mengajak tokek bermain playstation...

Semoga tokek anda cepat membesar dan sihat.Majulah Tokek untuk Negara...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...